Wednesday, March 14, 2007

FAKTOR-FAKTOR KEMATIAN

Menyebut tentang kematian, ia amat mengerikan dan seolah-olah menjadi sesuatu yang perlu dielakkan oleh manusia. Bunyinya agak melucukan namun itulah hakikatnya. Anak-anak disogokkan bahawa kematian adalah sesuatu yang menakutkan. Sehinggakan disebutkan saja tentang kematian, anak-anak diam membisu. Yang nakal menjadi baik.

Sewajarnya kita mengajar anak-anak supaya lebih menerima tentang kematian. Sewajarnya kita mendidik anak-anak supaya mengerti apa itu kematian. Sewajanrnya kita memberi semangat kepada anak-anak supaya dapat menerima kematian sebagai suatu yang pasti dalam hidup manusia. Inilah hakikatnya yang perlu kita tanam dalam diri anak-anak kita tentang kematian..

Terdapat pelbagai punca kematian yang telah dapat dikenalpasti hasil kajian dan pembacaan kami. Secara asasnya, kematian berpunca daripada beberapa punca. Punca-punca kematian termasuklah kematian disebabkan penyakit, kematian yang tidak disangka, dan faktor usia lanjut.

Mengupas persoalan kematian yang berpunca daripada penyakit yang boleh membawa maut, terdapat pelbagai jenis penyakit. Penyakit-penyakit yang membawa maut ini bolehlah dikategorikan sebagai kategori penyakit genetik, penyakit berjangkit, penyakit yang ‘kita sendiri cari’. Antara contoh penyakit yang sering menjadi ketakutan ialah penyatit barah. Pelbagai penyakit barah telah dikenalpasti. Akhir-akhir ini, kajian mendapati pembunuh utama masyarakat dunia dalam kategori penyakit adalah barah. Antara faktor barah menjadi pembunuh utama adalah faktor kos perubatan dalam rawatan barah yang amat tinggi. Selain itu, bilangan pakar yang terhad membantutkan usaha menyelamatkan nyawa yang terancam akibat penyakit ini. Justeru, kematian kerap kali dikaitkan dengan pesakit barah. Selain itu, penyakit lain yang boleh membawa maut termasuklah penyakit jantung, paru-paru dan ginjal. Anggota-anggota dalaman badan yang sensitif ini mudah dijangkiti kuman dan virus seterusnya membawa kepada penyakit kronik yang membawa maut. Antara lain, terdapat juga penyakit yang berpunca dari kelalaian dan kecuain manusia sendiri. Seperti contoh penyakit AIDS yang berpunca dari perkongsian jarum penagih dadah dan penyakit jantung yang disebabkan tabiat buruk merokok dan alkohol.

Pengamatan, bacaan dan kajian ringkas kami mendapati, kematian yang tidak disangka seperti kemalangan jalan raya menjadi faktor yang agak penting yang menyebabkan kematian kebelakangan ini. Kemalangan jalanraya merupakan meatian mengejut dan tidak disangka. Ia merupakan malapetaka terbaru yang semakin melanda seluruh dunia terutamanya di negara Malaysia. Indeks Keselamatan Awam menunjukkan berlakunya kemalangan yang meragut nyawa bagi setiap seribu buah kenderaan. Bayangkan jika seratus ribu buah kenderaan mendaftar dengan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia setiap bulan di Malaysia, maka kematian yang dianggarkan bagi setiap bulan akibat kemalangan adalah seramai seribu orang. Jumlah ini cukup membimbangkan kerana kemalangan jalanraya membunuh populasi dan komuniti Malaysia dengan begitu cepat. Sumber Polis DiRaja Malaysia menunjukkan pada tahun 2004, sebanyak 2% daripada 530,000 kemalangan menyebabkan kematian. Jumlah kematian adalah seramai 10,660 kematian bagi tahun 2004 di seluruh Malaysia akibat kemalngan jalanraya. Fakta ini sedikit sebanyak memberi gambaran kepada kita tentang kematian yang tidak disangka ini.











Faktor terakhir yang mendapat perhatian kami tentang kematian adalah faktor lanjut usia. Faktor ini merupakan faktor asas bagi kematian. Lumrah yang hidup, pasti akan pergi. Semua agama di dalam dunia ini mengakui hakikat kematian, yang berbeza bagi setiap agama dan ajaran adalah pemahaman dan konsep kehidupan selepas kematian. Kematian disebabkan usia lanjut adalah lumrah kitaran hidup manusia. Apabila kita menjangkau umur dewasa akhir, maka kita perlulah bersiap dan sedia menerima hakikat kematian akan datang pada bila-bila masa. Akan tetapi, kematian pada hakikatnya tidak mengenal usia. Pada zaman dahulu, usia manusia menjangkau hampir 200 tahun. Namun, faktor persekitaran hari ini telah memendekkan usia manusia. Usia manusia sekarang dikatakan hanya boleh menjangkau umur 60 hingga 70 tahun sahaja. Faktor usia ini juga kadangkala berkait dengan gaya hidup dan budaya seseorang. Ini termasuklah cara pemakanan, kehidupan dan faktor sosial yang lain. Semua ini menunjukkan faktor yang menyebabkan kematian. Namu hari ini, kematian menjengah manusia dalam usia yang semakin singkat.

Kesimpulan, kematian adalah sesuatu yang memang tidak dapat dielakkan. Akan tetapi gaya hidup dan faktor sosial serta persekitaran lain membantu mempercepatkan kematian. Justeru itulah, seseorang perlu mengamalkan gaya hidup sihat serta perlu bersedia dengan kematian.


















No comments: